Algemene
Verkeersdeelname
AVD
Algemene verkeersdeelname
VLOT
Vlotte motorrijders zijn veilige motorrijders. Veel mensen denken bij een motor aan een vlot voertuig wat zich makkelijk en snel door het verkeer beweegt. Vlot is dus voorspelbaar!
VEILIG
Veilig motorrijden vereist alertheid, vroegtijdig kijken en je plan klaar hebben voor de situatie die je nadert. Zelf de regie hebben en houden en jezelf bewust zijn van je kwetsbaarheden.
zelfstandig
Wanneer je als motorrijder goed vooruit kijkt en anticipeert, kun je elke situatie zelf oplossen. Jij bepaalt op welk moment je op een kruising aankomt, hoe snel je nadert en welke rijlijn je kiest!
VLOT
Vlotte motorrijders zijn veilige motorrijders. Veel mensen denken bij een motor aan een vlot voertuig wat zich makkelijk en snel door het verkeer beweegt. Vlot is dus voorspelbaar!
VEILIG
Veilig motorrijden vereist alertheid, vroegtijdig kijken en je plan klaar hebben voor de situatie die je nadert. Zelf de regie hebben en houden en jezelf bewust zijn van je kwetsbaarheden.
zelfstandig
Wanneer je als motorrijder goed vooruit kijkt en anticipeert, kun je elke situatie zelf oplossen. Jij bepaalt op welk moment je op een kruising aankomt, hoe snel je nadert en welke rijlijn je kiest!
VLOT
Vlotte motorrijders zijn veilige motorrijders. Veel mensen denken bij een motor aan een vlot voertuig wat zich makkelijk en snel door het verkeer beweegt. Vlot is dus voorspelbaar!
VEILIG
Veilig motorrijden vereist alertheid, vroegtijdig kijken en je plan klaar hebben voor de situatie die je nadert. Zelf de regie hebben en houden en jezelf bewust zijn van je kwetsbaarheden.
zelfstandig
Wanneer je als motorrijder goed vooruit kijkt en anticipeert, kun je elke situatie zelf oplossen. Jij bepaalt op welk moment je op een kruising aankomt, hoe snel je nadert en welke rijlijn je kiest!
Verkeersdeelname tips & Tricks
1. Midden veilige ruimte
Naast dat motorrijden heel leuk is zitten er twee duidelijke nadelen aan:
Je bent kwetsbaar en slecht zichtbaar. Ben jij je hier van bewust en wat doe je hiermee in het verkeer?
Door te rijden in het midden van de beschikbare vrije ruimte geef je jezelf tijd. Want meer ruimte is ook meer tijd. Door constant te zorgen voor voldoende ruimte om je heen heb je meer tijd om te reageren op onverwachte situaties.
2. VOLGAFSTAND
Je hebt er vast wel van gehoord, de bekende ‘2 seconden’ regel.
Als motorrijder is deze eigenlijk onvoldoende en kun je beter 3 seconden aanhouden. Een ruime volgafstand heeft alleen maar voordelen:
– Meer overzicht op zijwegen, kruispunten en ander verkeer.
– Als je moet remmen blijft het comfortabel, je hebt tijd genoeg.
– Je bent zelf beter zichtbaar en zit niet verstopt achter je voorligger.
– Wanneer je wilt inhalen heb je genoeg ruimte voor snelheidsopbouw.
– Minder vaak remmen en weer optrekken, het gas even loslaten is voldoende als het verkeer voor je wisselvallige snelheden rijd.
3. KIJKEN, KIJKEN, KIJKEN!!!
Misschien herinner je nog de kijk methode die je leerde tijdens het halen van je autorijbewijs. Veel kijken in de binnenspiegel, buitenspiegel en over je schouder. Doe je dit nog actief in het verkeer?
Als motorrijder kan een keer niet goed kijken vervelende gevolgen hebben. Je hebt niet de bescherming van een auto om je heen! Kijk daarom veel en zorgvuldig, en ook zeker vroegtijdig! Dit geeft rust in je hoofd en ruimte om je heen.
4. RIJLIJNEN EN PLANNING
Als motorrijder is het plannen van je rijlijnen belangrijk. Een olievlek op de weg kan zorgen dat je wegglijd, naast het observeren van het verkeer om je heen is dus ook het kijken naar je ideale rijlijn essentieel. Ontwijk liever de witte strepen bij zebrapaden en pijlen, deze kunnen soms wat gladder zijn bij regen. Ook putdeksels en reparatie stroken kun je beter vermijden door goed vooruit te kijken en te plannen.
5. remmen met beide remmen
Tijdens je AVB-opleiding heb je geleerd dat je achterrem je stabilisator is. Ideaal om te gebruiken bij langzame manoeuvres en in korte bochten.
Ook leerde je dat de voorrem je stopper is, veel krachtiger dan de achterrem! Tijdens de verkeersdeelname maak je eigenlijk altijd gebruik van beide remmen. Je remt dus zowel met de voetrem als met je rechterhand.
6. ANTICIPEREN - KRUISPUNTEN
Kruispunten, ze zijn er in alle soorten en maten. Als motorrijder is dit een van de hotspots waar je aangereden zou kunnen worden. Hoe kun je dit voorkomen? Ten eerste door te plannen! Als je een kruispunt alleen berijd, met wie ga je dan botsen? Misschien kun je door wat gas terug te nemen of bij te geven zorgen dat je er niet tegelijk met die auto van rechts bent! Verder is naderingssnelheid erg belangrijk, zeker als je geen zicht hebt.
7. KLAAR ZIJN VOOR DE BOCHT
1. Kijken! Hoe ligt de bocht erbij? Is het wegdek schoon? Krijg ik tegenliggers? Kan ik het einde van de bocht zien?
2. Klaar zijn! Schakel al voor de bocht terug naar de juiste versnelling en neem voldoende gas terug. Dit zorgt dat je aan het begin van je bocht 100% geconcentreerd bent op je bocht. De koppeling is tijdens de bocht niet ingeknepen!
3. Kantelen. Kantel mee met de straal van de bocht en kijk ver vooruit richting het einde van de bocht.
4. Kracht opbouwen. Als de bocht begint af te zwakken bouw je het geleidelijk op passend bij de omstandigheden op die plek.
8. VERSMALLINGEN Rijd JE ALLEEN
Snelheidsbeperkende maatregelen, vaak zijn het drempels, maar ook vaak weg versmallingen. Leer jezelf aan goed vooruit te plannen! Zodat je nooit tegelijkertijd met een tegenligger in een versmalling rijdt. De ruimte hier is beperkt, en je ruimtekussen om je heen dus te klein! Waarom zou je hier tegelijk met een tegenligger willen rijden? Hou zelf de regie, plan vooruit, en met ruim van tevoren gas bij of juist gas los, voorkom je dit en rijd je de versmalling alleen, in je veilige ruimte.
9. STOP & go
Tijdens de rijopleiding, maar ook tijdens je examen kun je een ‘Stop & Go’ moeten uitvoeren. Dit kan zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Zoek tijdig naar een ruime en veilige plek waar je kunt stoppen en geef richting aan als je het verkeer verlaat. Wacht even tot de instructeur/examinator achter je gestopt is en voeg dan weer veilig in het verkeer in. Uiteraard is zowel tijdens het verlaten en terugkeren in het verkeer kijken en richting aangeven belangrijk!
10. Bravo-a
Voorafgaande je motor examen stelt de examinator je een aantal vragen over het voertuig. Alle antwoorden hierop worden behandeld in het filmpje!
Hieronder kun je ook alle aandachtspunten nog even volledig uitgewerkt doorlezen.
1. Midden Veilige Ruimte
Naast dat motorrijden heel leuk is zitten er twee duidelijke nadelen aan:
Je bent kwetsbaar en slecht zichtbaar. Ben jij je hier van bewust en wat doe je hiermee in het verkeer?
Door te rijden in het midden van de beschikbare vrije ruimte geef je jezelf tijd. Want meer ruimte is ook meer tijd. Door constant te zorgen voor voldoende ruimte om je heen heb je meer tijd om te reageren op onverwachte situaties.
2. Volgafstand
Je hebt er vast wel van gehoord, de bekende ‘2 seconden’ regel.
Als motorrijder is deze eigenlijk onvoldoende en kun je beter 3 seconden aanhouden. Een ruime volgafstand heeft alleen maar voordelen:
– Meer overzicht op zijwegen, kruispunten en ander verkeer.
– Als je moet remmen blijft het comfortabel, je hebt tijd genoeg.
– Je bent zelf beter zichtbaar en zit niet verstopt achter je voorligger.
– Wanneer je wilt inhalen heb je genoeg ruimte voor snelheidsopbouw.
– Minder vaak remmen en weer optrekken, het gas even loslaten is voldoende als het verkeer voor je wisselvallige snelheden rijd.
3. KIJKEN, KIJKEN, KIJKEN!!!
Misschien herinner je nog de kijk methode die je leerde tijdens het halen van je autorijbewijs. Veel kijken in de binnenspiegel, buitenspiegel en over je schouder. Doe je dit nog actief in het verkeer?
Als motorrijder kan een keer niet goed kijken vervelende gevolgen hebben. Je hebt niet de bescherming van een auto om je heen! Kijk daarom veel en zorgvuldig, en ook zeker vroegtijdig! Dit geeft rust in je hoofd en ruimte om je heen.
4. RIJLIJNEN EN PLANNING
Als motorrijder is het plannen van je rijlijnen belangrijk. Een olievlek op de weg kan zorgen dat je wegglijd, naast het observeren van het verkeer om je heen is dus ook het kijken naar je ideale rijlijn essentieel. Ontwijk liever de witte strepen bij zebrapaden en pijlen, deze kunnen soms wat gladder zijn bij regen. Ook putdeksels en reparatie stroken kun je beter vermijden door goed vooruit te kijken en te plannen.
5. remmen met beide remmen
Tijdens je AVB-opleiding heb je geleerd dat je achterrem je stabilisator is. Ideaal om te gebruiken bij langzame manoeuvres en in korte bochten.
Ook leerde je dat de voorrem je stopper is, veel krachtiger dan de achterrem! Tijdens de verkeersdeelname maak je eigenlijk altijd gebruik van beide remmen. Je remt dus zowel met de voetrem als met je rechterhand.
6. Kruispunten
Kruispunten, ze zijn er in alle soorten en maten. Als motorrijder is dit een van de hotspots waar je aangereden zou kunnen worden. Hoe kun je dit voorkomen? Ten eerste door te plannen! Als je een kruispunt alleen berijd, met wie ga je dan botsen? Misschien kun je door wat gas terug te nemen of bij te geven zorgen dat je er niet tegelijk met die auto van rechts bent! Verder is naderingssnelheid erg belangrijk, zeker als je geen zicht hebt.
7. Klaar zijn voor de bocht
1. Kijken! Hoe ligt de bocht erbij? Is het wegdek schoon? Krijg ik tegenliggers? Kan ik het einde van de bocht zien?
2. Klaar zijn! Schakel al voor de bocht terug naar de juiste versnelling en neem voldoende gas terug. Dit zorgt dat je aan het begin van je bocht 100% geconcentreerd bent op je bocht. De koppeling is tijdens de bocht niet ingeknepen!
3. Kantelen. Kantel mee met de straal van de bocht en kijk ver vooruit richting het einde van de bocht.
4. Kracht opbouwen. Als de bocht begint af te zwakken bouw je het geleidelijk op passend bij de omstandigheden op die plek.
8. Versmallingen rijd je alleen
Snelheidsbeperkende maatregelen, vaak zijn het drempels, maar ook vaak weg versmallingen. Leer jezelf aan goed vooruit te plannen! Zodat je nooit tegelijkertijd met een tegenligger in een versmalling rijdt. De ruimte hier is beperkt, en je ruimtekussen om je heen dus te klein! Waarom zou je hier tegelijk met een tegenligger willen rijden? Hou zelf de regie, plan vooruit, en met ruim van tevoren gas bij of juist gas los, voorkom je dit en rijd je de versmalling alleen, in je veilige ruimte.
9. Stop & Go!
Tijdens de rijopleiding, maar ook tijdens je examen kun je een ‘Stop & Go’ moeten uitvoeren. Dit kan zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Zoek tijdig naar een ruime en veilige plek waar je kunt stoppen en geef richting aan als je het verkeer verlaat. Wacht even tot de instructeur/examinator achter je gestopt is en voeg dan weer veilig in het verkeer in. Uiteraard is zowel tijdens het verlaten en terugkeren in het verkeer kijken en richting aangeven belangrijk!
10. BRAVO - A
Voorafgaande je motor examen stelt de examinator je een aantal vragen over het voertuig. Alle antwoorden hierop worden behandeld in het filmpje!
Hieronder kun je ook alle aandachtspunten nog even volledig uitgewerkt doorlezen.
1. Midden Veilige Ruimte
Naast dat motorrijden heel leuk is zitten er twee duidelijke nadelen aan: Je bent kwetsbaar en slecht zichtbaar. Ben jij je hiervan bewust in het verkeer?
Door te rijden in het midden van de beschikbare vrije ruimte geef je jezelf tijd. Want meer ruimte is ook meer tijd. Door constant te zorgen voor voldoende ruimte om je heen heb je meer tijd om te reageren op onverwachte situaties.
2. Volgafstand
Je hebt er vast wel van gehoord, de bekende ‘2 seconden’ regel.
Als motorrijder is deze eigenlijk onvoldoende en kun je beter 3 seconden aanhouden. Een ruime volgafstand heeft alleen maar voordelen:
– Meer overzicht op zijwegen, kruispunten en ander verkeer.
– Als je moet remmen blijft het comfortabel, je hebt tijd genoeg.
– Je bent zelf beter zichtbaar en zit niet verstopt achter je voorligger.
– Wanneer je wilt inhalen heb je genoeg ruimte voor snelheidsopbouw.
– Minder vaak remmen en weer optrekken, het gas even loslaten is voldoende als het verkeer voor je wisselvallige snelheden rijd.
3. KIJKEN, KIJKEN, KIJKEN!!!
Misschien herinner je nog de kijk methode die je leerde tijdens het halen van je autorijbewijs. Veel kijken in de binnenspiegel, buitenspiegel en over je schouder. Doe je dit nog actief in het verkeer?
Als motorrijder kan een keer niet goed kijken vervelende gevolgen hebben. Je hebt niet de bescherming van een auto om je heen! Kijk daarom veel en zorgvuldig, en ook zeker vroegtijdig! Dit geeft rust in je hoofd en ruimte om je heen.
4. RIJLIJNEN EN PLANNING
Als motorrijder is het plannen van je rijlijnen belangrijk. Een olievlek op de weg kan zorgen dat je wegglijd, naast het observeren van het verkeer om je heen is dus ook het kijken naar je ideale rijlijn essentieel. Ontwijk liever de witte strepen bij zebrapaden en pijlen, deze kunnen soms wat gladder zijn bij regen. Ook putdeksels en reparatie stroken kun je beter vermijden door goed vooruit te kijken en te plannen.
5. remmen met beide remmen
Tijdens je AVB-opleiding heb je geleerd dat je achterrem je stabilisator is. Ideaal om te gebruiken bij langzame manoeuvres en in korte bochten.
Ook leerde je dat de voorrem je stopper is, veel krachtiger dan de achterrem! Tijdens de verkeersdeelname maak je eigenlijk altijd gebruik van beide remmen. Je remt dus zowel met de voetrem als met je rechterhand.
6. Kruispunten
Kruispunten, ze zijn er in alle soorten en maten. Als motorrijder is dit een van de hotspots waar je aangereden zou kunnen worden. Hoe kun je dit voorkomen? Ten eerste door te plannen! Als je een kruispunt alleen berijd, met wie ga je dan botsen? Misschien kun je door wat gas terug te nemen of bij te geven zorgen dat je er niet tegelijk met die auto van rechts bent! Verder is naderingssnelheid erg belangrijk, zeker als je geen zicht hebt.
7. KLAAR ZIJN VOOR DE BOCHT
1. Kijken! Hoe ligt de bocht erbij? Is het wegdek schoon? Krijg ik tegenliggers? Kan ik het einde van de bocht zien?
2. Klaar zijn! Schakel al voor de bocht terug naar de juiste versnelling en neem voldoende gas terug. Dit zorgt dat je aan het begin van je bocht 100% geconcentreerd bent op je bocht. De koppeling is tijdens de bocht niet ingeknepen!
3. Kantelen. Kantel mee met de straal van de bocht en kijk ver vooruit richting het einde van de bocht.
4. Kracht opbouwen. Als de bocht begint af te zwakken bouw je het geleidelijk op passend bij de omstandigheden op die plek.
8. VERSMALLINGEN RIJD JE ALLEEN
Snelheidsbeperkende maatregelen, vaak zijn het drempels, maar ook vaak weg versmallingen. Leer jezelf aan goed vooruit te plannen! Zodat je nooit tegelijkertijd met een tegenligger in een versmalling rijdt. De ruimte hier is beperkt, en je ruimtekussen om je heen dus te klein! Waarom zou je hier tegelijk met een tegenligger willen rijden? Hou zelf de regie, plan vooruit, en met ruim van tevoren gas bij of juist gas los, voorkom je dit en rijd je de versmalling alleen, in je veilige ruimte.
9. STOP & GO!
Tijdens de rijopleiding, maar ook tijdens je examen kun je een ‘Stop & Go’ moeten uitvoeren. Dit kan zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Zoek tijdig naar een ruime en veilige plek waar je kunt stoppen en geef richting aan als je het verkeer verlaat. Wacht even tot de instructeur/examinator achter je gestopt is en voeg dan weer veilig in het verkeer in. Uiteraard is zowel tijdens het verlaten en terugkeren in het verkeer kijken en richting aangeven belangrijk!
10. BRAVO-A
Voorafgaande je motor examen stelt de examinator je een aantal vragen over het voertuig. Alle antwoorden hierop worden behandeld in het filmpje!
Hieronder kun je ook alle aandachtspunten nog even volledig uitgewerkt doorlezen.
BRAVO-A
B-banden – R-remmen – A-aandrijving – V-verlichting – O-olie – A-algemeen
Tijdens je motorrijopleiding komt er een moment dat BRAVO-A ter sprake komt. BRAVO-A vormt een officieel onderdeel van je praktijkexamen, dus dan kun je maar beter alle feiten kennen.
Remmen
- HET REMOLIE NIVEAU CONTROLEER JE IN HET RESERVOIR
- REMOLIE MOET JE ELKE TWEE JAAR VERVANGEN
- CONTROLEER DE REMBLOKKEN EN LEIDINGEN BIJ DALEND REMOLIEPEIL
- DE REMDRUK MEET JE DOOR DE REMHENDEL 2 SECONDEN IN TE KNIJPEN
- DE REMHENDEL MAG DE HANDGREEP DAN NIET RAKEN!
- HET VOOR- EN ACHTERREMSYSTEEM HEBBEN EEN APART REMOLIE RESERVOIR
- BIJ EEN DEFECT / LEKKAGE WERKT ÉÉN VAN BEIDE SYSTEMEN NOG WEL.


AANDRIJVING
- WE KENNEN 3 SOORTEN AANDRIJVINGEN:
- 1. KETTING
- 2. CARDAN
- 3. GETANDE RIEM
- DE LESMOTOREN HEBBEN EEN KETTING AANDRIJVING
- DE KETTING MOET ELKE 500KM GESMEERD WORDEN
- OOK MOET DE KETTING REGELMATIG WORDEN GESPANNEN
- DE SPANNING (2 - 3 CM) MEET JE IN HET MIDDEN VAN DE KETTING
- EEN KETTING DIE NIET VERDER KAN WORDEN GESPANNEN IS VERSLETEN EN MOET WORDEN VERVANGEN
- VERSLETEN TANDWIELEN ZIJN SCHERP EN PUNTIG
VERLICHTING
- VOOR JE EXAMEN CONTROLEER JE ZELF DE VERLICHTING
- BIJ DE MOTOR BRANDT HET DIMLICHT ALTIJD
- OOK HET ACHTERLICHT BRANDT ALTIJD
- DE VOET- EN HANDREM MOETEN BEIDEN HET REMLICHT ACTIVEREN
- DASHBOARD VERLICHTING IS OOK BELANGRIJK
- RICHTINGAANWIJZERS MOETEN ALLE VIER WERKEN
- KENTEKENPLAAT VERLICHTING IS OOK VERPLICHT
OLIE
- OLIE ZORGT VOOR SMERING, KOELING EN GELUIDSDEMPING
- HET OLIEPEIL CONTROLEREN IS ERG BELANGRIJK
- DIT KAN VIA EEN PEILGLAS OF PEILSTOK
- HET OLIEPEIL MEET JE BIJ KOUDE MOTOR
- DE MOTOR MOET RECHT STAAN OP EEN VLAKKE ONDERGROND
- HET OLIEPEIL MOET DICHT TEGEN HET MAXIMALE NIVEAU BLIJVEN
- HET JUISTE TYPE OLIE VINDT JE IN HET BOEKJE
- VENTIELDOP HOUDT VUIL EN VOCHT BUITEN HET VENTIEL
BRAVO-A = ALGEMEEN
ACCU
BENOEM DE LOCATIE VAN DE ACCU
WAT VOOR TYPE ACCU IS HET?
BEDRADING DEUGDELIJK EN GOED GEÏSOLEERD
VERING
VOORVORK SCHOONHOUDEN
KEERRINGEN CONTROLEREN OP LEKKAGE
SCHOKBREKER CONTROLEREN
KOELING
KOELVLOEISTOF PEIL CONTROLEREN
MET ZAKLAMPJE OP HET RESERVOIR SCHIJNEN
CONTROLEER EVENTUELE LEKKAGE
DASHBOARD
ABS LAMPJE MOET UITSCHAKELEN BIJ WEGRIJDEN
OVERIGE STORINGSLAMPJES UIT BIJ STARTEN MOTOR
BRAVO-A
Banden - Remmen- Aandrijving - Verlichting - Olie
Banden
- PROFIELDIEPTE: MINIMAAL 1 MM
- AANBEVOLEN: BAND WISSELEN BIJ 2MM
- HET PROFIEL IS VOOR AFWATERING
- PROFIELDIEPTE MEET JE OP DE INDICATOREN
- BANDENSPANNING: VINDT JE IN HET INSTRUCTIEBOEKJE
- GEEN SCHEURTJES OF SCHADE
- GEEN SPIJKERS, STEENTJES OF GLAS
- VENTIELDOP HOUDT VUIL EN VOCHT BUITEN HET VENTIEL

Remmen
- HET REMOLIE NIVEAU CONTROLEER JE IN HET RESERVOIR
- REMOLIE MOET JE ELKE TWEE JAAR VERVANGEN
- CONTROLEER DE REMBLOKKEN EN LEIDINGEN BIJ DALEND REMOLIEPEIL
- DE REMDRUK MEET JE DOOR DE REMHENDEL 2 SECONDEN IN TE KNIJPEN
- DE REMHENDEL MAG DE HANDGREEP DAN NIET RAKEN!
- HET VOOR- EN ACHTERREMSYSTEEM HEBBEN EEN APART REMOLIE RESERVOIR
- BIJ EEN DEFECT / LEKKAGE WERKT ÉÉN VAN BEIDE SYSTEMEN NOG WEL.

aandrijving
- WE KENNEN 3 SOORTEN AANDRIJVINGEN:
- 1. KETTING
- 2. CARDAN
- 3. GETANDE RIEM
- DE LESMOTOREN HEBBEN EEN KETTING AANDRIJVING
- DE KETTING MOET ELKE 500KM GESMEERD WORDEN
- OOK MOET DE KETTING REGELMATIG WORDEN GESPANNEN
- DE SPANNING (2 - 3 CM) MEET JE IN HET MIDDEN VAN DE KETTING
- EEN KETTING DIE NIET VERDER KAN WORDEN GESPANNEN IS VERSLETEN EN MOET WORDEN VERVANGEN
- VERSLETEN TANDWIELEN ZIJN SCHERP EN PUNTIG

verlichting
- VOOR JE EXAMEN CONTROLEER JE ZELF DE VERLICHTING
- BIJ DE MOTOR BRANDT HET DIMLICHT ALTIJD
- OOK HET ACHTERLICHT BRANDT ALTIJD
- DE VOET- EN HANDREM MOETEN BEIDEN HET REMLICHT ACTIVEREN
- DASHBOARD VERLICHTING IS OOK BELANGRIJK
- RICHTINGAANWIJZERS MOETEN ALLE VIER WERKEN
- KENTEKENPLAAT VERLICHTING IS OOK VERPLICHT

Olie
- OLIE ZORGT VOOR SMERING, KOELING EN GELUIDSDEMPING
- HET OLIEPEIL CONTROLEREN IS ERG BELANGRIJK
- DIT KAN VIA EEN PEILGLAS OF PEILSTOK
- HET OLIEPEIL MEET JE BIJ KOUDE MOTOR
- DE MOTOR MOET RECHT STAAN OP EEN VLAKKE ONDERGROND
- HET OLIEPEIL MOET DICHT TEGEN HET MAXIMALE NIVEAU BLIJVEN
- HET JUISTE TYPE OLIE VINDT JE IN HET BOEKJE
- VENTIELDOP HOUDT VUIL EN VOCHT BUITEN HET VENTIEL

BRAVO-A = ALGEMEEN
ACCU
BENOEM DE LOCATIE VAN DE ACCU
WAT VOOR TYPE ACCU IS HET?
BEDRADING DEUGDELIJK EN GOED GEÏSOLEERD
VERING
VOORVORK SCHOONHOUDEN
KEERRINGEN CONTROLEREN OP LEKKAGE
SCHOKBREKER CONTROLEREN
KOELING
KOELVLOEISTOF PEIL CONTROLEREN
MET ZAKLAMPJE OP HET RESERVOIR SCHIJNEN
CONTROLEER EVENTUELE LEKKAGE
DASHBOARD
ABS LAMPJE MOET UITSCHAKELEN BIJ WEGRIJDEN
OVERIGE STORINGSLAMPJES UIT BIJ STARTEN MOTOR
BRAVO-A
B-banden – R-remmen – A-aandrijving – V-verlichting – O-olie – A-algemeen
Tijdens je motorrijopleiding komt er een moment dat BRAVO-A ter sprake komt. BRAVO-A vormt een officieel onderdeel van je praktijkexamen, dus dan kun je maar beter alle feiten kennen.
Remmen
- HET REMOLIE NIVEAU CONTROLEER JE IN HET RESERVOIR
- REMOLIE MOET JE ELKE TWEE JAAR VERVANGEN
- CONTROLEER DE REMBLOKKEN EN LEIDINGEN BIJ DALEND REMOLIEPEIL
- DE REMDRUK MEET JE DOOR DE REMHENDEL 2 SECONDEN IN TE KNIJPEN
- DE REMHENDEL MAG DE HANDGREEP DAN NIET RAKEN!
- HET VOOR- EN ACHTERREMSYSTEEM HEBBEN EEN APART REMOLIE RESERVOIR
- BIJ EEN DEFECT / LEKKAGE WERKT ÉÉN VAN BEIDE SYSTEMEN NOG WEL.


AANDRIJVING
- WE KENNEN 3 SOORTEN AANDRIJVINGEN:
- 1. KETTING
- 2. CARDAN
- 3. GETANDE RIEM
- DE LESMOTOREN HEBBEN EEN KETTING AANDRIJVING
- DE KETTING MOET ELKE 500KM GESMEERD WORDEN
- OOK MOET DE KETTING REGELMATIG WORDEN GESPANNEN
- DE SPANNING (2 - 3 CM) MEET JE IN HET MIDDEN VAN DE KETTING
- EEN KETTING DIE NIET VERDER KAN WORDEN GESPANNEN IS VERSLETEN EN MOET WORDEN VERVANGEN
- VERSLETEN TANDWIELEN ZIJN SCHERP EN PUNTIG
VERLICHTING
- VOOR JE EXAMEN CONTROLEER JE ZELF DE VERLICHTING
- BIJ DE MOTOR BRANDT HET DIMLICHT ALTIJD
- OOK HET ACHTERLICHT BRANDT ALTIJD
- DE VOET- EN HANDREM MOETEN BEIDEN HET REMLICHT ACTIVEREN
- DASHBOARD VERLICHTING IS OOK BELANGRIJK
- RICHTINGAANWIJZERS MOETEN ALLE VIER WERKEN
- KENTEKENPLAAT VERLICHTING IS OOK VERPLICHT
OLIE
- OLIE ZORGT VOOR SMERING, KOELING EN GELUIDSDEMPING
- HET OLIEPEIL CONTROLEREN IS ERG BELANGRIJK
- DIT KAN VIA EEN PEILGLAS OF PEILSTOK
- HET OLIEPEIL MEET JE BIJ KOUDE MOTOR
- DE MOTOR MOET RECHT STAAN OP EEN VLAKKE ONDERGROND
- HET OLIEPEIL MOET DICHT TEGEN HET MAXIMALE NIVEAU BLIJVEN
- HET JUISTE TYPE OLIE VINDT JE IN HET BOEKJE
- VENTIELDOP HOUDT VUIL EN VOCHT BUITEN HET VENTIEL
BRAVO-A = ALGEMEEN
ACCU
BENOEM DE LOCATIE VAN DE ACCU
WAT VOOR TYPE ACCU IS HET?
BEDRADING DEUGDELIJK EN GOED GEÏSOLEERD
VERING
VOORVORK SCHOONHOUDEN
KEERRINGEN CONTROLEREN OP LEKKAGE
SCHOKBREKER CONTROLEREN
KOELING
KOELVLOEISTOF PEIL CONTROLEREN
MET ZAKLAMPJE OP HET RESERVOIR SCHIJNEN
CONTROLEER EVENTUELE LEKKAGE
DASH BOARD
ABS LAMPJE MOET UITSCHAKELEN BIJ WEGRIJDEN
OVERIGE STORINGSLAMPJES UIT BIJ STARTEN MOTOR