Een ode aan de Yamaha MT-07
Oké, ik geef het gewoon toe. Ik ben verwend wat motoren betreft.
Het begon in 2007 met een Yamaha FZ6.
Sinds 2010 rijd ik op een Triumph Tiger 1050. Inmiddels staat de kilometerstand bijna op 100.000km. Maar sinds 2018 komen er niet zoveel meer bij.
De toen aangeschafte BMW S1000 XR bracht me regelrecht in het motor-walhalla. Verliefd op de BMW ben ik na 50.000 kilometers en 2 jaar rijden nog steeds…
Yamaha FZ6
2007 DuitslandTriumph Tiger 1050
2016, Picos D’europa Spanje
Vóór de Triumph was er de Yamaha FZ6, toenmalig 25KW, gemaakt voor de periode van mijn 2-jarige beginnersrijbewijs (het tegenwoordige A2).
Het wordt eentonig, maar deze heb ik na 3 jaar met 90.000 km op de teller ingeruild voor de Tiger.
Ja, ik rijd best veel motor.
Zonder enige twijfel kan ik zeggen dat elke upgrade van motor ook echt een upgrade was. Uit de Yamaha FZ6 was ik na 2 jaar wel gegroeid. Het was tijd voor groter, sneller, volwassener ook. Wat ik van de Yamaha FZ6 onthouden heb, is de bizarre betrouwbaarheid. Met 90.000 kilometers, maar 1 keer een storing. En dan ook nog eens elektronisch, want motorisch was hij nog helemaal in orde! Mijn Triumph Tiger daarentegen heeft vaker kuren. Een oud gezegde luidt niet voor niets: ‘Een goede Engelse motor lekt olie’. Dat de betrouwbaarheid van de Engelsman wat minder is vind ik niet erg. Van mij mag een motor best een beetje leven. Afgezien van het wat nukkigere karakter doet die motor wel alles beter dan de FZ6. Vooral reizen! En wat een blok, die 3 cilinder…
De BMW S1000 XR doet op zijn beurt weer alles beter dan de Triumph. Ik was spontaan verliefd na een proefrit in de Pyreneeën, maar goed, deze motor behoort dan ook tot het topsegment van de markt. Hard to resist! En als rij-instructeur sla je met deze motor natuurlijk ook geen slecht figuur.

Je zou zeggen dat na zoveel verwennerij een ‘midden-segment’ motor me niet zou kunnen verrassen. Maar niets is minder waar. Voor mijn motorrijschool kocht ik in oktober 2019 een tweede lesmotor. Weer een Yamaha! Ik was de betrouwbaarheid van het merk nog niet vergeten. De eerste plaats (nog steeds!) in het Moto-Plus duurtest-overzicht sprak ook boekdelen en dus stond de MT-07 na een kennismaking in de schuur.

Ik betrap mezelf er zelfs nu op dat ik de MT-07 lesmotor soms pak naar een afspraak, i.p.v. de BMW of de Triumph. Wat me vooral bevalt, is de enorme lichtvoetigheid, en het grenzeloze vertrouwen wat de Michelin Road 5’s geven op deze motor. Banden die op de zwaardere BMW en Triumph naar mijn mening minder goed presteren.
Maar goed, daarom dus deze blog, nee, deze ode aan de Yamaha MT-07 lesmotor. Als je het mij vraagt behoort deze tot het topsegment van lesmotoren!
Waarom kiezen voor de Yamaha MT-07 als lesmotor?
Als je het besluit genomen hebt om je motorrijbewijs te gaan halen sta je aan het begin van een nieuw avontuur.
Natuurlijk ben je enorm benieuwd naar de eerste rijles of proefles.
Daarbij krijg je een goede eerste indruk van wat motorrijden inhoudt, en of het bij je past. Ook maak je voor het eerst kennis met je lesmotor.
Bij Pro-Moto rijschool les je op de Yamaha MT-07 wanneer je het A rijbewijs wilt halen. Over deze motor gaat deze blog.
Wanneer je het A2 rijbewijs wilt halen, les je op de Honda CBF 500 die ik bespreek in een ander blog!
”Volwassen puber .. Luidde de kop van de vier jaar geleden als compleet nieuw model gepresenteerde Yamaha MT-07. Een duidelijke verwijzing naar het speelse karakter in combinatie met de ronduit volgroeide prestaties. ”
MOTOPLUS 08/2018
De Yamaha MT-07 is al jarenlang één van de best verkopende motoren op de markt. In het naked-bike segment is het onbetwist de meest populaire motor. En dat is niet voor niets. De meest genoemde pluspunten zijn:
- Zeer betrouwbare motor
- Lichtvoetige handeling
- Moderne uitrusting
- Eigenzinnig design
- Karaktervol motorblok
- Moderne veiligheidssystemen
- Versnellingsindicator

Juist de bovenstaande eigenschappen maken de MT-07 zeer geschikt voor motorrijles. De wendbaarheid van de motor is zeer goed waardoor het aanleren van de bijzondere verrichtingen voor het AVB-examen met deze motor prettig verloopt. De motor heeft een vrij laag gewicht waardoor de motor ook voor kleinere personen goed hanteerbaar is. Ook is de zithoogte toegankelijk voor de meeste personen. De motor beschikt met ABS over een belangrijk veiligheidssysteem. Voeg daar de eigenzinnige uitstraling en prima betrouwbaarheid aan toe en alle ingrediënten voor een zeer geschikte lesmotor zijn aanwezig.

Ben jij enthousiast geworden en wil jij je A rijbewijs of code 80 halen op deze gave motor? App of bel nu om een afspraak te maken voor een kennismakingsles! Hier vind je de contactgegevens.



Leuk om te lezen! En hier spreekt ook echt een motorliefhebber, dat lees je in alles!
Leuk stuk. Ik ben zelf elders in het land aan het lessen en kwam hier toen ik op zoek was naar afbeeldingen van een mt07 met valbeugel.
Ik les zelf op een Suzuki sv650a (augustus rij-examen). Rijdt erg lekker, maar ik vind hem persoonlijk erg lelijk.
Op het internet werd hij veelal met de mt07 vergeleken.
Ik overweeg daarom om de mt07 als 1e motor te kopen, maar het 1e jaar wel met een valbeugel rond te rijden voor het geval ik hem een keer laat vallen of mijn 1e schuiver maak…
En toen vond ik al deze informatie en foto’s hier, dank hiervoor!
Ik denk dat dit mijn 1e motor zal worden :).